Treceți la conținutul principal

Psihologicum - blogul. Intentia mea

Psihologicum este un site pe care mi-l doresc sa fie folositor intregii familii: copilului, tanarului, parintilor, bunicilor. Uneori, celor mari le este dificil sa comunice eficient cu cei mici, sa se faca intelesi. Dar nu imposibil! Va propun sa va relaxati, sa va asezati comod in fata calculatorului pentru a rasfoi paginile digitale ce vor fi adaugate zilnic. Va voi impartasi din experienta mea zilnica, va voi arata cum sa interactionati cu cei mici, vom invata impreuna care sunt rezolvarile in anumite situatii problematice. Totul prin joc si poveste. 

Parintii

          Aparitia unui copil ( poate mai multi!) aduce cu sine o serie de trairi greu de explicat in cuvinte pentru fiecare dintre cei doi parinti. De cele mai multe ori, acestia sunt coplesiti de diversitatea gandurilor cu privire la modul in care vor interactiona cu copilul. Vor fi buni, au suficienta experienta, se vor ridica la nivelul pretentiilor celor din jur, vor sti sa-l hraneasca, sa-l educe... sunt doar cateva din posibilele intrebari ce apar odata cu primul copil. Creste nevoia de informare, este accesat internetul, prietenii vin cu sfaturi, sunt intrebati doctorii. Sumedenia de date pe care le primeste un parinte, varietatea lor, ajunge sa-l nauceasca la propriu. 
 - Ati trecut prin aceasta etapa? Cum ati reusit sa iesiti? Cam pe unde sunteti acum? -
          Copilul creste, isi diversifica interactiunile cu mediul, cu cei din jur. Parintii il asista, il urmaresc, isi pun alte intrebari, actioneaza. Apar reactiile copilului. Sunt ele bune? Ascund ceva probleme?
Voi cum le-ati gestionat?
Povestea, asa cum voi incerca s-o prezint in acest cadru digital, nu rezolva totul, dar poate facilita apropierea si exprimarea parinte - copil.  

Copilul

           Cand se naste, copilul nu stie pe ce lume se afla. Raspunde stimulilor exteriori doar la nivel afectiv (emotional) deoarece nu are capacitatea de a semnifica ceea ce i se intampla. Copilul se adapteaza aducand cu sine, in lumea exterioara, un raspuns metaforic la situatia pe care o traieste. Acesta este perceput de catre adulti prin raportarea directa la propriile trairi, cunostinte, educatie, reguli etc. 
           Sunt situatii cand parintii interpreteaza distorsionat, exagerat, comportamentul copilului ca fiind o problema. In astfel de situatii, interventia unui psiholog le poate face viata ceva mai usoara, impreuna incercand sa redefineasca cadrul familial pentru a fi, intr-o masura mai mare, functional.

Intentia

           Aceasta platforma a fost gandita cu 8 ani in urma cand unul dintre cei trei baieti ai mei mi-a spus ca-i este frica sa doarma singur in camera, iar teama lui ar disparea daca i-as spune o poveste. De atunci, exersez in fiecare seara. Aproape. Povestile continua. Povestile continua si in lucrul cu alti copii. Am experimentat diferite abordari terapeutice in colaborarea cu parintii ai caror copii aveau diferite probleme: frica de monstri, frica de intuneric sau alte frici denumite generic fobii, dificultatea in relationarea cu alti copii sau adaptare anevoioasa etc. Fiecare a avut un rezultat, dar cea mai bine primita interventie a fost cea prin intermediul povestilor. Povestile nocturne. Am lucrat cu parinti care nu stiau cum sa treaca peste refuzul copiilor de a incerca lucruri noi, nu stiau cum sa-i pregateasca pentru o noua zi. Am incercat din nou povestile. Si au functionat. Povestile diurne.
          Ca psiholog am invatat, am experimentat si am impartasit cu cei care mi-au solicitat sprijinul. Acest blog este modul in care eu inteleg sa fiu mai aproape de cei care isi doresc sa se cunoasca mai bine in postura de parinti si vor sa le ofere copiilor lor mai mult decat dragostea parinteasca neconditionata.       
          Cate ceva despre lucrul cu povestea:
- parintele are posibilitatea sa-si expuna temerile, regulile, sa defineasca un anumit cadru sau o atare situatie etc intr-un mod nu foarte direct, dar pe intelesul copilului; 
- copilul "isi permite" sa traga niste invataminte (informatii) fara a fi pus in situatia respectiva, fara a fi expus, criticat. Poate pune intrebari, poate formula pareri, isi poate clarifica anumite aspecte, isi formeaza repere si reprezentari. Se creeaza experiente functionale in vitro.
Avantaje vor exista de ambele parti, pentru intreaga familie, si sunt cu mult mai multe. 

Va invit sa le descoperiti!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Baiatul de la tara

    Soarele ardea cu putere tot ceea ce se afla sub privirea sa directa. Cred ca a fost cea mai fierbinte luna august din cate am apucat. Imi aduc aminte ca m-am asezat pe un pietroi de pe marginea drumului - drum ce duce la ferma de vaci din capul satului - si mi-am fript o buna parte a piciorului drept care nu era acoperita de pantalonul scurt din naylon. Aparent ciudat, dar atunci cand respirai, narile se dilatau puternic la fiecare inspiratie, parca de frica sa nu fie atinse de valul fierbinte de aer care ajungea sa-ti usuce plamanii. Oricum, dincolo de toate aceste neplaceri trecatoare, dincolo de furtunile iscate din nimic, vantul ce abia misca frunzele din loc era o adevarata minune dumnezeiasca. Sunt sigur ca despre vara lui 2016 o sa se vorbeasca mult timp de-acum incolo!          Intr-o astfel de zi, pe strada principala din comuna Adunatii Copaceni, reabilitata cu cateva luni in urma, nu gaseai un suflet de musca in zbor, daramite vreun om care sa se incumete sa-si lase am

Iadul a fost rupt din Rai.

Prin 2007, undeva prin luna februarie, stiu sigur ca ma aflam la putin timp dupa ziua gemenilor, am hotarat sa infiintez o echipa de rugby pentru copii. Era un moment dificil pentru mine deoarece avusesem trei incidente majore cu Razvan, unul dintre piticii mei. Din cauza racelilor repetate, foarte agresive, care se succedau la fiecare 3-4 saptamani, a fost la un pas de moarte. Cu numai o luna inainte de ziua lui, la inceputul lunii ianuarie, m-am internat cu el la Budimex pentru ca avea febra foarte mare, nu-i scadea sub 39,2, fiind avertizat ca este in stare critica. Era mai mult mort decat viu. Am fost internati in cabinetul medicului de garda, profesorul Scurtu, pentru ca nu mai erau locuri pe sectia de pediatrie. La momentul respectiv, pus in fata unei situatii extreme, cu deloc solutii de iesire din criza, m-am asezat pe jos langa patul lui si am inceput sa ma rog. Il mangaiam pe manuta fierbinte si ma rugam. Nu stiam prea bine cum se face, nu stiam cine stie ce rugaciuni, asa ca

Intoarcerea lui Anton - caz real (continuare-Poveste de inceput - Marele Monstru!)

Monstrii, prietenii lui Anton         Stabilesc cu Mihaela care va fi ziua in care ne vom reintalni. Vocea ei trada o oarecare satisfactie in ceea ce priveste lupta cu monstrii. Sau, era doar perceptia mea! Sincer sa fiu, eram foarte curios sa aflu cum s-au desfasurat ostilitatile in camera lui Anton. Cred ca si voi abia asteptati noutati de pe front!     Aud pasi grabiti pe hol. Zambesc la gandul ca Anton va veni insotit de o intreaga armata de monstri. Dupa o scurta bataie in usa, intra Mihaela insotita de cel mic. Ii invit inauntru oferindu-le cate un scaun.  - Bine ati venit, le transmit pe un ton vesel. Anton, esti singur sau ai adus ceva specimene "monstruoase" cu tine? - Sunt singur, imi raspunde victorios. I-am lasat acasa! - I-ai lasat sau au ramas? - incerc sa aflu daca Anton a reusit sa-si controleze temerile legate de monstri. - I-am lasat, spune el afisand un zambet larg. Mi-a iesit din prima seara! Mihaela imi confirma discret ca lucrurile s-au inta